استاد عبدالرضا منتظری

عبدالرضا منتظری، مدرس برتر درس ریاضی موسسه حرف آخر

استاد عبدالرضا منتظری

عبدالرضا منتظری، مدرس برتر درس ریاضی موسسه حرف آخر

منشأ حواس‌پرتی چیست؟


خیلی از دانش اموزان از ما سوال میکنن که در موقع درس خواندن و یا ازمون حواسشان پرت میشود . و بعضی ها حتی از دست خودشان بابت حواس پرتی عصبانی میشوند .

ما در این پست سعی کردیم علل حواس پرتی را بشناسیم و بگوییم که اصولا حواس پرتی از کجا سرچشمه میگیرد:

 

 
لازم است که بدانید حواس‌پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا منشأ بیرونی و محیطی

حواس‌پرتی درونی و ذهنی، عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه‌هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می‌کنند. این موانع، شامل مواردی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و... می‌باشد.
حواس‌پرتی بیرونی و محیطی، به محیط پیرامون فرد و یا تحریکات غیرعادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می‌شود ارتباط پیدا می‌کند؛ مانند نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه‌ای صوتی و تصویری و نظایر این‌ها.

بیشتر حواس‌پرتی‌ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی‌ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند. بی‌شک، حواس‌پرتی بیرونی، آسان‌تر از عوامل حواس‌پرتی درونی برطرف می‌شود. ازاین‌رو، می‌توان بدون توجه به عوامل محیطی، مانند سروصدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتی داخل سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد؛ اما نمی‌توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید، نگرانی و ناراحتی و فکر و اندیشه، با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.